PROVIDENCE OF GOD (21)
PDT. BUDI ASALI, M. DIV.
John Calvin: “Again they object: were they not previously predestined by God’s ordinance to that corruption which is now claimed as the cause of condemnation? When, therefore, they perish in their corruption, they but pay the penalties of that misery in which Adam fell by predestination of God, and dragged his posterity headlong after him. Is he not, then, unjust who so cruelly deludes his creatures? Of course, I admit that in this miserable condition wherein men are now bound, all of Adam’s children have fallen by God’s will. And this is what I said to begin with, that we must always at last return to the sole decision of God’s will, the cause of which is hidden in him. But it does not directly follow that God is subject to this reproach. For with Paul we shall answer in this way: "Who are you, O man, to argue with God? Does the molded object say to its molder, ‘Why have you fashioned me thus? Or does the potter have no capacity to make from the same lump one vessel for honor, another for dishonor?" (Romans 9:20-21).” [= Mereka keberatan lagi: bukankah mereka sudah lebih dahulu ditentukan oleh ketetapan Allah pada kejahatan itu yang sekarang diclaim sebagai penyebab penghukuman? Karena itu, pada waktu mereka binasa dalam kejahatan mereka, mereka hanya membayar hukuman-hukuman
John Calvin: “They will say that God’s righteousness is not truly defended thus but that we are attempting a subterfuge such as those who lack a just excuse are wont to have. For what else seems to be said here than that God has a power that cannot be prevented from doing whatever it pleases him to do? But it is far otherwise. For what stronger reason can be adduced than when we are bidden to ponder who God is? For how could he who is the Judge of the earth allow any iniquity (cf. Genesis 18:25)? If the execution of judgment properly belongs to God’s nature, then by nature he loves righteousness and abhors unrighteousness
Kej 18:25 - “Jauhlah kiranya dari padaMu untuk berbuat demikian, membunuh orang benar bersama-sama dengan orang fasik, sehingga orang benar itu seolah-olah sama dengan orang fasik! Jauhlah kiranya yang demikian dari padaMu! Masakan Hakim segenap bumi tidak menghukum dengan adil?’”.
Kej 18:25 - “Jauhlah kiranya dari padaMu untuk berbuat demikian, membunuh orang benar bersama-sama dengan orang fasik, sehingga orang benar itu seolah-olah sama dengan orang fasik! Jauhlah kiranya yang demikian dari padaMu! Masakan Hakim segenap bumi tidak menghukum dengan adil?’”.
John Calvin: “Accordingly, the apostle did not look for loopholes of escape as if he were embarrassed in his argument but showed that the reason of divine righteousness is higher than man’s standard can measure, or than man’s slender wit can comprehend. The apostle even admits that such depth underlies God’s judgments (Romans 11:33) that all men’s minds would be swallowed up if they tried to penetrate it. But he also teaches how unworthy it is to reduce God’s works to such a law that the moment we fail to understand their reason, we dare to condemn them. That saying of Solomon’s is well known, although few properly understand it: ‘The great Creator of all things pays the fool his wages, and the transgressors theirs’ (Proverbs 26:10, cf. Geneva Bible). For he is exclaiming about the greatness of God, in whose decision is the punishment of fools and transgressors, although he does not bestow on them his Spirit. Monstrous indeed is the madness of men, who desire thus to subject the immeasurable to the puny measure of their own reason!” [= Sesuai dengan itu, sang rasul tidak mencari cara menghindar untuk lolos seakan-akan ia malu /
Ro 11:33 - “O, alangkah dalamnya kekayaan, hikmat dan pengetahuan Allah! Sungguh tak terselidiki keputusan-keput
KJV/RSV/NIV/
KJV/RSV/NIV/
Amsal 26:10 - “Siapa mempekerjakan orang bebal dan orang-orang yang lewat adalah seperti pemanah yang melukai tiap orang.”.
KJV: ‘The great God that formed all things both rewardeth the fool, and rewardeth transgressors.’
RSV: ‘Like an archer who wounds everybody is he who hires a passing fool or drunkard.’ [= Seperti seorang pemanah yang melukai setiap orang adalah ia yang mempekerjakan seorang tolol atau pemabuk yang lewat.].
NIV: ‘Like an archer who wounds at random is he who hires a fool or any passer-by.’ [= Seperti seorang pemanah yang melukai secara acak adalah ia yang mempekerjakan seorang tolol atau seadanya orang yang lewat.].
NASB: ‘Like an archer who wounds everyone, So is he who hires a fool or who hires those who pass by.’ [= Seperti seorang pemanah yang melukai setiap orang, Demikianlah ia yang mempekerjakan seorang tolol atau yang mempekerjakan mereka yang lewat.].
Catatan: kelihatannya hanya KJV yang mirip dengan terjemahan yang Calvin gunakan, dan dalam KJV kata ‘God’ [= Allah] dicetak dengan huruf miring, yang menunjukkan bahwa itu tidak ada dalam bahasa aslinya.
KJV: ‘The great God that formed all things both rewardeth the fool, and rewardeth transgressors.’
RSV: ‘Like an archer who wounds everybody is he who hires a passing fool or drunkard.’ [= Seperti seorang pemanah yang melukai setiap orang adalah ia yang mempekerjakan seorang tolol atau pemabuk yang lewat.].
NIV: ‘Like an archer who wounds at random is he who hires a fool or any passer-by.’ [= Seperti seorang pemanah yang melukai secara acak adalah ia yang mempekerjakan seorang tolol atau seadanya orang yang lewat.].
NASB: ‘Like an archer who wounds everyone, So is he who hires a fool or who hires those who pass by.’ [= Seperti seorang pemanah yang melukai setiap orang, Demikianlah ia yang mempekerjakan seorang tolol atau yang mempekerjakan mereka yang lewat.].
Catatan: kelihatannya hanya KJV yang mirip dengan terjemahan yang Calvin gunakan, dan dalam KJV kata ‘God’ [= Allah] dicetak dengan huruf miring, yang menunjukkan bahwa itu tidak ada dalam bahasa aslinya.
John Calvin: “Paul calls the angels who stood in their uprightness ‘elect’ (1 Timothy 5:21); if their steadfastness was grounded in God’s good pleasure, the rebellion of the others proves the latter were forsaken. No other cause of this fact can be adduced but reprobation, which is hidden in God’s secret plan.” [= Paulus menyebut malaikat-malaik
1Tim 5:21 - “Di hadapan Allah dan Kristus Yesus dan malaikat-malaik
KJV/RSV/
NASB: ‘His chosen angels’ [= malaikat-malaik
1Tim 5:21 - “Di hadapan Allah dan Kristus Yesus dan malaikat-malaik
KJV/RSV/
NASB: ‘His chosen angels’ [= malaikat-malaik
John Calvin: “And let us not be ashamed, following Paul’s example, to stop the mouths of the wicked, and whenever they dare to rail, repeat the same thing: ‘Who are you, miserable men, to make accusation against God?’ (Romans 9:20 p.). Why do you, then, accuse him because he does not temper the greatness of his works to your ignorance? As if these things were wicked because they are hidden from flesh! It is known to you by clear evidence that the judgments of God are beyond measure. You know that they are called a ‘great deep’ (Psalm 36:6). Now consider the narrowness of your mind, whether it can grasp what God has decreed with himself. What good will it do you in your mad search to plunge into the ‘deep,’ which your own reason tells you will be your destruction? Why does not some fear at least restrain you because the history of Job as well as the prophetic books proclaim God’s incomprehensibl
Maz 36:7 - “KeadilanMu adalah seperti gunung-gunung Allah, hukumMu bagaikan samudera raya yang hebat. Manusia dan hewan Kauselamatkan, ya TUHAN.”.
KJV: ‘thy judgments are a great deep:’ [= penghakiman-pen
RSV/NASB mirip dengan KJV.
Maz 36:7 - “KeadilanMu adalah seperti gunung-gunung Allah, hukumMu bagaikan samudera raya yang hebat. Manusia dan hewan Kauselamatkan, ya TUHAN.”.
KJV: ‘thy judgments are a great deep:’ [= penghakiman-pen
RSV/NASB mirip dengan KJV.
John Calvin: “Accordingly, man falls according as God’s providence ordains, but he falls by his own fault.” [= Karena itu, manusia jatuh sebagaimana yang Providensia Allah tentukan, tetapi ia jatuh oleh kesalahannya sendiri.] - ‘Institutes of The Christian Religion’, Book III, Chapter XXIII, no 8.
Dari semua kutipan di atas jelas bahwa Calvin memang mengajarkan bahwa dosa terjadi karena ditentukan oleh Allah, tetapi manusia tetap dipersalahkan pada saat berbuat dosa.
Saya akan memberi 2 contoh di bawah ini tentang orang yang dihukum oleh Tuhan karena dosanya, padahal dosa itu jelas ditentukan, dan diatur terjadinya, oleh Allah!
a) Nebukadnezar.
Yer 25:12 - “Kemudian sesudah genap ketujuh puluh tahun itu, demikianlah firman TUHAN, maka Aku akan melakukan pembalasan kepada raja Babel dan kepada bangsa itu oleh karena kesalahan mereka, juga kepada negeri orang-orang Kasdim, dengan membuatnya menjadi tempat-tempat yang tandus untuk selama-lamanya.
Calvin (tentang Yer 25:12): “God says also, that at the end of seventy years he would ‘visit the iniquity of the king of Babylon,’ and of his whole people. We hence learn that Nebuchadnezzar was not called God’s servant because he deserved anything for his service, but because God led him while he was himself unconscious, or not thinking of any such thing, to do a service which neither he nor his subjects understood to be for God. Though, then, the Lord employs the ungodly in executing his judgments, yet their guilt is not on this account lessened; they are still exposed to God’s judgment. And these two things well agree together, - that the devil and all the ungodly serve God, though not of their own accord, but whenever he draws them by his hidden power, and that they are still justly punished, even when they have served God; for though they perform his work, yet not because they are commanded to do so. They are therefore justly liable to punishment, according to what the Prophet teaches us here.” [= Allah juga berkata, bahwa pada akhir dari 70 tahun Ia akan ‘menghukum kejahatan dari raja Babel’, dan seluruh bangsanya. Karena itu kami mendapatkan bahwa Nebukadnezar tidak disebut pelayan /
b) Yudas Iskariot.
Mat 26:24 - “Anak Manusia memang akan pergi sesuai dengan yang ada tertulis tentang Dia, akan tetapi celakalah orang yang olehnya Anak Manusia itu diserahkan. Adalah lebih baik bagi orang itu sekiranya ia tidak dilahirkan.’”.
Mark 14:21 - “Anak Manusia memang akan pergi sesuai dengan yang ada tertulis tentang Dia, akan tetapi celakalah orang yang olehnya Anak Manusia itu diserahkan. Adalah lebih baik bagi orang itu sekiranya ia tidak dilahirkan.’”.
Luk 22:22 - “Sebab Anak Manusia memang akan pergi seperti yang telah DITETAPKAN, akan tetapi, celakalah orang yang olehnya Ia diserahkan!’”.
Catatan: kata ‘ditetapkan’ dalam Luk 22:22 itu diterjemahkan ‘decreed’ [= ditetapkan] oleh NIV, dan diterjemahkan ‘determined’ [= ditentukan] oleh KJV/RSV/NASB/
Catatan: kata ‘ditetapkan’ dalam Luk 22:22 itu diterjemahkan ‘decreed’ [= ditetapkan] oleh NIV, dan diterjemahkan ‘determined’ [= ditentukan] oleh KJV/RSV/NASB/
Calvin (tentang Mat 26:24): “what could be more unreasonable than that the Son of God should be infamously betrayed by a disciple, and abandoned to the rage of enemies, in order to be dragged to an ignominious death? But Christ declares that all this takes place only by the will of God; and he proves this decree by the testimony of Scripture, because God formerly revealed, by the mouth of his Prophet, what he had determined.” [= apa yang bisa lebih tidak masuk akal dari pada bahwa Anak Allah harus secara buruk dikhianati oleh seorang murid, dan ditinggalkan pada kemarahan dari musuh-musuh, supaya diseret pada suatu kematian yang hina / memalukan? Tetapi Kristus menyatakan bahwa semua ini terjadi hanya oleh kehendak Allah; dan Ia membuktikan ketetapan ini oleh kesaksian dari Kitab Suci, karena Allah sebelumnya telah menyatakan, oleh mulut dari NabiNya, apa yang telah lebih dulu Ia tentukan.].
Calvin (tentang Mat 26:24): “I am aware of the manner in which some commentators endeavor to avoid this rock. They acknowledge that what had been written was accomplished through the agency of Judas, because God testified by predictions what He foreknew. By way of softening the doctrine, which appears to them to be somewhat harsh, they substitute the foreknowledge of God in place of the decree, as if God merely beheld from a distance future events, and did not arrange them according to his pleasure. But very differently does the Spirit settle this question; for not only does he assign as the reason why Christ was delivered up, that ‘it was so written,’ but also that it was so ‘determined.’ For where Matthew and Mark quote Scripture, Luke leads us direct to the heavenly decree, saying, ‘according to what was determined;’” [= Saya menyadari tentang cara dengan mana sebagian penafsir berusaha untuk menghindari batu karang ini. Mereka mengakui bahwa apa yang telah ditulis, dicapai melalui Yudas sebagai alat, karena Allah menyaksikan oleh ramalan / nubuat, apa yang telah Ia ketahui sebelumnya. Dengan cara melunakkan doktrin ini, yang terlihat bagi mereka agak keras /
Calvin (tentang Mat 26:24): “And yet Christ does not affirm that Judas was freed from blame, on the ground that he did nothing but what God had appointed. For though God, by his righteous judgment, appointed for the price of our redemption the death of his Son, yet nevertheless, Judas, in betraying Christ, brought upon himself righteous condemnation, because he was full of treachery and avarice. In short, God’s determination that the world should be redeemed, does not at all interfere with Judas being a wicked traitor. Hence we perceive, that though men can do nothing but what God has appointed, still this does not free them from condemnation, when they are led by a wicked desire to sin. For though God directs them, by an unseen bridle, to an end which is unknown to them, nothing is farther from their intention than to obey his decrees. Those two principles, no doubt, appear to human reason to be inconsistent with each other, that God regulates the affairs of men by his Providence in such a manner, that nothing is done but by his will and command, and yet he damns the reprobate, by whom he has carried into execution what he intended. But we see how Christ, in this passage, reconciles both, by pronouncing a curse on Judas, though what he contrived against God had been appointed by God; not that Judas’s act of betraying ought strictly to be called the work of God, but because God turned the treachery of Judas so as to accomplish His own purpose.” [= Tetapi Kristus tidak menegaskan bahwa Yudas bebas dari kesalahan, karena ia hanya melakukan apa yang telah Allah tetapkan. Karena sekalipun Allah, oleh penghakimanNya yang benar, menetapkan sebagai harga penebusan kita kematian dari AnakNya, tetapi sekalipun demikian, Yudas, dalam mengkhianati Kristus, membawa kepada dirinya sendiri penghukuman yang benar, karena ia penuh dengan pengkhianatan dan ketamakan. Singkatnya, penentuan Allah bahwa dunia harus ditebus, sama sekali tidak mencampuri keberadaan Yudas sebagai seorang pengkhianat yang jahat. Karena itu kita memahami bahwa sekalipun manusia tidak bisa melakukan apapun kecuali apa yang telah Allah tetapkan, hal ini tetap tidak membebaskan manusia dari penghukuman, pada waktu mereka dibimbing pada dosa oleh suatu keinginan yang jahat. Karena sekalipun Allah mengarahkan mereka, oleh suatu kekang yang tak terlihat, pada suatu tujuan yang tidak mereka ketahui, mereka sama sekali tidak bermaksud untuk mentaati ketetapan-ketet
Ini berlaku bukan hanya untuk Nebukadnezar dan Yudas Iskariot, tetapi untuk semua orang. Di seluruh Alkitab kita menjumpai peristiwa-peris
-bersambung-
